Dzintars no 5 līdz 6 gadiem; 2007./08.g.

Prasmes

  • Prot lasīt jau gandrīz tekoši, ar sapratni.
  • Pazīst drukātos burtus (lielos un mazos) un pamazām mācās pazīt rakstītos burtus.
  • Gan drukātos burtus, gan ciparus raksta pamatā pareizi, reizēm gadās arī spoguļrakstā.
  • Pats iemācās visu latviešu alfabētu no galvas (sākumā līdz burtam Ī).
  • Prot nosaukt un nospēlēt uz taustiņiem gammu.
  • Pazīst un saprot skaitļus līdz tūkstošiem (ieskaitot).
  • Var veikt (pamatā uz pirkstiem) aritmētiskas operācijas (saskaitīt, atņemt, reizināt, dalīt) ar nelieliem skaitļiem robežās līdz 100 (piem., 24:2=12, 7x7=49 utml.), saskaitīt arī lielākus (vienkāršus) skaitļus līdz 1000 (piem., 200+220=420).
  • Apguvis romiešu skaitļu veidošanas pamatus, var veidot skaitļus no I, V, X, L.
  • Angliski prot noskaitīt līdz 12.
  • Prot braukt ar divriteni (bez papildritenīšiem).
  • Prot stāvēt uz galvas.



  • Papīra radio


    Kuģis ar ūdensmaļamo riteni un bremzes kātu

    Intereses

  • Joprojām aktuāli meistarot visu ko - sākot no dažādiem lego precīzi pēc instrukcijām vai pēc savas gaumes, un beidzot ar konstrukcijām no dažādiem papīriem, ar šķērēm, līmlentu, līmi, lipekļiem, skavotāju, caurumspiedi, lineālu, kociņiem un visa kā cita, ko savajagas.
    Piemēri: mežacūkas maska, papīra lidmašīna, papīra radio ar atlokāmām daļām, lego kuģis, āķis no koka gabaliem hēlija balona aizķeršanai (attēlā pa labi) uttt.
  • Patīk arī šūt (pats ir sašuvis dažas saplīsušas mīkstās mantiņas).
  • Interesējas par gudrām grāmatām (par fiziku, izgudrojumiem, metafiziku). Visai viegli uztver tādus jēdzienus kā potenciālā enerģija, berzes spēks, inerce utml., prot tos pielietot dažādu notikumu skaidrojumā.
  • No māsas pārņēmis zvēriņu tēmu - viņa zvēriņi visu zinot, visu protot!
  • Pamatā zīmē dažādus mehānismus, konstrukcijas. Atsevišķos gadījumos, piem., kuģi ar cilvēkiem. Paint-ā zīmē abstraktus objektus ar dažādi krāsotiem laukumiem.
  • Patīk vingrot (kāpelēt pa trepēm, lekt no otrā stāva gultas uz dīvāna, stāvēt uz galvas).

  • Kā iegūt daļiņu nanometra platumā?

    Kāda būtu jūsu atbilde uz nosaukumā minēto jautājumu?
    Reiz man ienāca prātā, ka 5g. 2 mēn. veco Dzintaru visātrāk varēšu aizmidzināt, lasot kādu supersarežģītu rakstu ar vieniem terminiem vien. Sameklēju šī gada žurnālu Terra, rakstu ar nosaukumu "Metamateriāli". Lai arī terminu bija krietni vairāk nekā ikdienišķu vārdu, raksts sāka ieinteresēt mani pašu. Taču lielākais pārsteigums bija, ka puika visu klausījās ļoti uzmanīgi un neskaidrajās vietās (t.i., tajās, kurās vismaz kaut ko viņš bija sapratis :)) pat uzdeva papildjautājumus! Nācās piepūlēties, lai atbildes es varētu noformulēt kaut priekš sevis, kur nu vēl bērnam.
    Izbrīnīta par rezultātu, nolēmu, ka vismaz ar otro rakstu bērnam taču vajadzētu aizmigt (bija jau ap pusnakti)! Sameklēju ne mazāk terminoloģisku rakstu - "Nanotehnoloģijas un luminiscence".
    Rezultāts bija tieši tas pats - puika ļoti uzmanīgi visu klausījās un uzdeva papildjautājumus. Viens no tiem bija - kā iegūt daļiņu nanometra platumā? Es ļāvu Dzintaram atbildi izdomāt pašam. Un viņš teica tā -
    vajag materiālam priekšā nolikt plāksni ar caurumiņu, kas ir vajadzīgajā nanometra platumā un no otras puses caur šo caurumiņu vielu izsūkt! Tad viela nāks laukā tieši vajadzīgajā platumā!
    Es biju patiesi pārsteigta par šādu ideju, tieši par ideju, ka tā varētu darīt. Mana plakanā domāšana līdz tam bija spējusi iedomāties tikai griešanu ar mikroskopiskām šķērēm.

    Teorija par pasaules izcelšanos.

    Lielajā sprādzienā molekulas pārsprāga un izveidoja apli (zemi).
    Zeme turas (griežas) uz stienīša, kas iekārts traukā.
    Trauks radās tai pašā lielajā sprādzienā no sprādziena molekulām.
    Trauks turas uz 3 stienīšiem. Stienīši turas uz sprādziena molekulām.
    Stienīši veidoti no ādas molekulām.
    No sūnām veidojušies spermatozoīdi, no tiem veidojusies āda, tāpēc āda staipās, jo radusies no sūnām.
    To visu pastāstīja zvēriņi, jo tie radās, kad pasaule vēl nebija (tātad - zvēriņi radās pirmie un visu redzēja savām acīm); zvēriņi radās tāpat kā viss pārējais - no sprādziena molekulām.
    Un zvēriņi (tie ir tādi ļoti mazītiņi, tāpēc runā ļoti klusītiņām, ka parasti viņus nedzird) to visu pastāstīja Dzintaram. Un 5g. 3 mēn. vecais Dzintars to pastāstīja man.
    Vēl pēc pāris dienām Dzintars paziņoja, ka patiesībā visu pasauli izveidoja viņa zvēriņi, arī Dieviņu viņi izdomāja un radīja.

    Dienasgrāmatas izvilkumi:

    * 19.jūnijs. Piedzimis Dzintaram brālēns - Matīss.
    Dzintara pirmais jautājums: "Vai viņš ir jauks?"
    Un tad tikai - vai ar viņu varēs spēlēties?
    Un dāvanā jau ieplānots šokolādes telefons.

    * 15.augusts. Dzintars pats pēc savas iniciatīvas piešuj sunītim kāju!

    * 5.septembris. Dzintars pats sevi mēdz slavēt. Izdara kaut ko un tad secina - redz, kāds es prātīgs/gudrs/malacis! ;)
    Vakar b/d viņš kādai muzikālajai rotaļlietai atklājis, ka tā nedarbojas, jo baterijas ieliktas otrādi.
    Dzintars, protams, salika visu pareizi, un nu viss skan.
    Par to viņš bija tik bezgallepns, slavēja sevi kā vien varēja.:D Kāda meitene grupiņā esot viņam pat zīmējumu uzzīmējusi šim lieliskajam darbam par godu!

    * 19.septembris. Mani bērni kaut kā bailīgi tai ziņā "ka tik viss izdotos" - piem., braucam sēņot, atstājam mašīnu, ejam mežā. Bet bērni viens caur otru ik pa laikam tik pārprasa "vai mēs atradīsim mašīnu?", "vai mēs tiksim mājās?". Ja sākumā esmu droša, ka viss būs kārtībā, tad pēc tik daudzkārtējas pārprasīšanas pat es sāku šaubīties.

    * 8.novembris. Dzintars Paint-ā uzzīmēja mašīnu uz tik liela "pamata", ka apakšā bija jāskrollē, un tad nu Dzintars mani arī sauca, ka viņa mašīna brauc - skrollē apakšā un izskatās, ka mašīna pa ekrānu reāli brauc. Sanāk kā filmiņa!

    * 18.novembris. Toties bērni gan himnu dzied. Dzintars ij vectēvam piektdien dziedāja, ij vakar staigāja ar lapu (vārdiem) rokās un dziedāja un uz sintezatora "piespēlēja". Ir pat mīļākais pants. Tas ir otrais - gan Dzintaram, gan Juliatai.

    * 5.decembris. Atstāju mājās arī Dzintaru, lai pieskata slimo Juliatu. Pieskatīja labi - viss dzīvoklis bija/ir viena vienīga rotaļlietu izgāztuve (kamēr es darbā).

    * 8.februāris. Mēs te nesen runājām, ar kādiem cilvēkiem Dzintars gribētu satikties pēc nāves (ar domu - pēc nāves satiekas tikai paši tuvākie cilvēki, tie, kuri patiešām ļoti patīk).
    Prasīju, nu, kuri būtu tie "paši paši" cilvēki, kas visvairāk patīk?
    Dzintars uzreiz lielā iedvesmā, gandrīz vienā elpas vilcienā atbildēja - visi b/d grupiņas bērni, Miks un citi skoliņas bērni, visa ģimene!
    Plaša viņam sirds!

    * 31.marts. Pēc b/d bērni nolēma lasīt zīles (pie b/d ir tāds "ārzemju" ozols ar maziņām zīlītēm). Ilgi lasīja (stundu kādu), visas kabatas bij pilnas. Pēc tam mājās Dzintars uz ilgu ilgu laiku pazuda bērnistabā pilnīgā klusumā. Pēc tam iziet laukā no bērnistabas starojošs un paziņo - esot salasījis 679 zīles!

    Dzintara dienasgrāmata pilnībā.

    Interesantumi 6.gadiņā


    [5g. 1 mēn. - 5g. 2 mēn.]

    * Pēc Jāņiem Dzintars stāsta, kā es kūru ugunskuru:
    "Mammai bija līdzi 2 sērkociņu kastītes, bet vajadzēja tikai 1 sērkociņu! Varēja izvēlēties, no kuras kastītes ņemt sērkociņu. Cik labi, ka bija izvēle!"

    * 27.jūnijs. Prasu, vai Dzintars grib ātrāk izaugt liels, vai palikt maziņš?
    Protams, grib ātrāk liels.
    Prasu, kāpēc?
    Tāpēc, lai kļūtu par tēti.
    Un kas tur tik labs, būt par tēti?
    "Es gribu, lai man katru nakti guļ blakām sieviete!"

    * Dzintars prasa, kad var precēties.
    Stāstu, ka vajag būt 18 gadiem un prast pašam visu izdarīt, teiksim, nopirkt sev dzīvokli, samaksāt par elektrību, stādāt darbā, lai pelnītu naudu, utt.
    Uz to Dzintars atbild, ka viņš jau tagad varot izdarīt pilnīgi visus darbus, kādi vispār ir! :)


    5g. 1 mēn.

    [5g. 3 mēn. - 5g. 4 mēn.]

    * 11.septembris. Kādreiz iedomātie zvēriņi bija aktuāli tikai Juliatai, bet nu Dzintars šo tēmu aizrautīgi ir pārņēmis. Zvēriņi esot katram cilvēkam, tikai ļoti maziņi, ka grūti ieraudzīt. Viņi ir visur un visu pēta. Viņi runā ļoti klusiņām, tāpēc grūti sadzirdēt. Zvēriņi var nokļūt visur! Viņi prot sarunāties ar visādiem augiem utml.

    * Piemērs. Lasām purvā dzērvenes. Dzintars man prasa, vai dzērvenēm patīk, ka viņas apēd? Es saku, lai viņš paprasa saviem zvēriņiem. Dzintars aizsūta zvēriņu pie dzērvenes, lai pajautā. Zvēriņš atgriežas un Dzintaram paziņo - "Dzērvene teica, ka viņa nezina, jo nav vēl apēsta."

    * Cits piemērs. Tika nopirkti 2 hēlija baloni - katram bērnam. Dzintara balons tieši pie mājām (ārā) atris un aizlido gaisā. Kā dabūt? Saku Dzintaram - ja viņa zvēriņi tik varoši, lai dabū balonu lejā! (cik vieglprātīga doma man bija!) Ok, Dzintars piekrīt, sūtīs zvēriņus pakaļ.
    Pienāk nakts. Naktī Dzintars viss asarās ienāk pie manis - zvēriņiem, lai tiktu pie balona, vajag šausmīgi garas trepes, bet viņi nevar tās trepes panest, viņi ir maziņi, bet trepes tik lielas, zvēriņi nevar balonu dabūt lejā.
    Man sametās tik žēl balona, zvēriņu un Dzintara ar sāpošo sirsniņu..


    5g. 3 mēn.

    [5g. 5 mēn. - 5g. 6 mēn.]

    * 8.novembris. Dzintars izdomājis elektrisko putnubiedēkli, kas staigā pa dārzu, groza galvu un saka: "Nē, nē, nē, neēdiet augļus!"
    Protams, putnu valodā.


    5g. 5 mēn.

    [5g. 8 mēn. - 5g.9 mēn.]

    * 28.janvāris. Pa www.calis.lv Testu ņemoties, Dzintars interesējās, ko reģistrācijā nozīmē "Personīgā informācija:". Es paskaidroju, ka tur var par sevi kaut ko uzrakstīt, kāds ir. Tad nu Dzintars savā reģistrācijā ierakstīja:
    "Es esmu gudrs es esmu ļoti gudrs"
    Viņš vēl gribēja pierakstīt "Es zinu fiziku", bet tas man izsauca tādu smīnu, ka Dzintars pārdomāja - to uzrakstīšot vēlāk.

    * Februāris. Dzintara mīkla ar roku kustībām: Griež roku vienā virzienā, tad griež roku otrā virzienā un tad ar abām rokām veic kustību, mazliet līdzīgu, it kā grieztu stūri. Kas tas ir?
    Atbilde: No akas ņem ūdeni un izlej.


    5g. 7 mēn.

    [5g. 9 mēn. - 5g.10 mēn.]

    * 28.februāris. Pa ceļam uz b/d Dzintars stāsta, kādu izdomājis miskastes mašīnu, kas automātiski prot pacelt miskasti un noņemt vāciņu, un tam būšot vajadzīgas virves ar dimantiņiem.
    Pie dimantiņiem es pieslēdzos stāstījumam, ļoti izbrīnoties, kamdēļ miskastes mašīnai dimantiņi?
    Dzintars: "Lai nav tikai smirdums, bet ir arī smukums. Jo nav nekāda prieka, ja ir sūdi!"

    * 2.marts. Dzintars stāsta: gribot pārdot rubīnus (mums gan nav;)), lai nopirktu vilciena instrukciju (lai pats varētu taisīt vilcienu) - tas viņam šķiet tas vērtīgākais, ko iegūt savā īpašumā.

    * 15.marts. Dzintaram nepatīk, ja kaķi ēd pelītes.
    Es viņam saku - bet kaķim taču kaut kas ir jāēd!
    Dzintars: Lai viņš ēd zivis, jo zivis taču beigtas!


    5g. 10 mēn.

    [5g. 10 mēn. - 5g.11 mēn.]

    * 5.aprīlis. Dzintars pienāk, skatās, ka es uz datora strādāju, un prasa: "Kāpēc Tu gribi iemācīties programmēšanu? Tu tāpat nekad nezināsi tik daudz kā tētis." :(

    * 17.aprīlis. Dzintars: "Visam pasaulē ir mala, tikai Dievam nav, jo Dievs ir visur."

    * 20.aprīlis. Jautājums - kā no ēšanas cilvēks var izaugt?
    Dzintara atbilde: "Ēdiens pēc pārstrādes iekļūst asinsvados un tos izstaipa, tādējādi izstiepjot arī cilvēku."


    5g. 10 mēn.

    [5g. 11 mēn. - 6g.]

    * 29.aprīlis. Dzintars: "Viss ir radies no kaut kā, kas ir no kaut kā radies. Piem., cilvēks ir radies no molekulām, bet molekulas radušās no atomiem."


     

    Dzintara un Juliatas mājas